Ana Sayfa İpuçları MacBook’umuzun Pil Ömrünü Uzatmak

MacBook’umuzun Pil Ömrünü Uzatmak

218

Şarj, pille çalışan tüm elektronik aletlerin temel sorunudur. Biter, yeniden şarj edilir, pil ömrü azalır, hatta bazen piller hiç şarj bile tutmaz… Herkesin de bu konuda bir yorumu vardır. Kimi der ki “ilk şarj en önemlisi, yeni alınan cihazın pilini mutlaka 12 saat şarjda tutmak gerekir”, kimi der ki “her seferinde pili tamamen bitir, yeniden şarj et”. Ancak gerçek olan bir şey var ki, pil ömrü ne yaparsak yapalım eninde sonunda azalacak 🙂 Bu kaçınılmaz. Ancak bu sürecin ne kadar hızlı ya da yavaş olacağını belirlemek yine de bizim elimizde…

Sihirli-Elma-Pil-Battery-1-2011-01-4-22-20.png

MacBook’larımızın pilini nasıl şarj etmemiz gerektiği konusunda pek çok soru geliyor Sihirli Elma’ya. Ne yapmalıyız ki pilimiz çabucak eskimesin, şarjı olabildiğince uzun süre, ilk günkü gibi, ya da en azından ona yakın olsun. Bu yazımızda işte bu konulara değinecek, pil ömrünü uzun tutmak için neler yapabileceğimizi paylaşacağız.

Öncelikle MacBook’umuzun şarjının uzun süre dayanması için birkaç küçük tüyo ile başlayalım…

Pil Ömrünü Arttırmak için Tüyolar

Eğer sürekli şarja takılı bir şekilde MacBook’umuzu kullanıyorsak, arada bir de şarjı kesip MacBook’umuzun pilini kullanmasını sağlamalıyız. Eğer pil hiç değişmeden çok uzun süre %100 şarjda kalırsa, ömrü de kısalmaya başlar.

Sihirli-Elma-Pil-Battery-2-magsafe-2011-01-4-22-20.jpeg

Bol bol seyahat ediyor ve şarja zaman ayıramıyorsak, pilimizin uzun süre dayanması için kullandığımız uygulamaları da doğru seçmemiz faydalı olabilir. Kullanmadığımız uygulamaları, çok işlemci gücü isteyen Flash reklamlarla dolu web sitelerini kapatmak bize hatırı sayılır bir pil performansı sağlayacaktır.

Sihirli-Elma-Pil-Battery-3-brightness-2011-01-4-22-20.png

Elbette bunun yanında düşük ekran parlaklığını tercih etmemiz, MacBook’umuzun içinde CD ya da DVD tutmamamız, kullanmadığımız sürece kapalı tutacağımız kablosuz ağ ve bluetooth aygıtları da yine pil ömrünü arttıracak tüyolardan birkaçı…

Sihirli-Elma-Pil-Battery-4-WiFi-bluetooth-2011-01-4-22-20.png

Bunlara ek olarak da, MacBook’umuzun pilini her şarj öncesinde tamamen bitirmemiz gerekmiyor. MacBook’umuzu istediğimiz zaman şarj edebiliriz. Pilin bitmesini beklememize ya da bir şekilde bitirmek için uğraşmamıza gerek yok.

Pil Kalibrasyonu

Ve belki de en önemlisi olan, Apple’ın da önerdiği şekilde pilimizi ayda bir kalibre ederek pil ömrünü önemli ölçüde arttırabiliriz. Peki bu kalibrasyon işlemi nedir ve nasıl yapılır?

Pil kalibrasyonu aslında hiç de zor olmayan, ancak unutulduğu için yapılmayan bir şeydir diyebiliriz. Elbette buna biraz da özen göstermek gerektiği için, üşengeçlik sebebiyle yapmamayı tercih edenler de yok değil. Ancak kalibrasyon sayesinde pilimizi uzun yıllar boyunca kullanılabilecek seviyede tutmak da yine kendi ellerimizde…

Sihirli-Elma-Pil-Battery-5-1000-sarj-charges-2011-01-4-22-20.png

Pil kalibrasyonu için aşağıdaki adımları izleyebiliriz:

  • MacBook’umuzun pilini önce %100 dolu olana kadar (MagSafein üzerindeki turuncu ışık yeşile dönene kadar) şarj ediyor, ve en az 2 saat bu şekilde şarjda kalmasını sağlıyoruz.
  • Şarj cihazını ayırıyoruz ve MacBook’umuzu pili bitene kadar kullanıyoruz. (Açık olan dosyalarımızı kaydetmeyi unutmadan…)
  • Kendi kendine uyku moduna geçen MacBook’umuzu birkaç saat daha rahatsız etmiyoruz ve uyumaya bırakıyoruz.
  • Yeniden şarj cihazımızı MacBook’umuza bağlıyoruz ve pilimizi tamamen şarj olana kadar da hiç ayırmıyoruz.

Böylece kolay bir şekilde MacBook’umuzun pilini kalibre edebiliyor ve pil ömrünün uzun kalmasını sağlayabiliyoruz.

Sihirli-Elma-Pil-Battery-6-10-hours-2011-01-4-22-20.png

Eğer MacBook’umuzun pil ömrüyle ilgili problemlerimiz varsa ya da olması gereken pil ömründen az olduğunu düşünüyorsak pilimizi kalibre ederek -kesin olmasa da- bir iyileşme sağlamak mümkün olabilir.

Apple’ın MacBook, MacBook Pro ve MacBook Air için tasarlamış olduğu pilleri, orjinal kapasitelerinin %80’ine düşmeden önce 1000 defa şarj edip kullanabiliyoruz. 2 senelik yoğun kullanımım sonucunda ben henüz 379 defa bu işlemi gerçekleştirebilmişim ve pilim hala %97 kapasite ile çalışıyor. Ne kadar mutlu ve memnun olduğumu paylaşmama gerek yok sanırım 🙂

Kendi pilimizle ilgili bu gibi bilgileri “System Profiler” içerisindeki “Power” başlığı içerisinden bulabileceğimiz gibi, yardımcı küçük uygulamalarla da öğrenebiliyoruz.

Sihirli-Elma-Pil-Battery-7-system-profiler1

coconutBattery adlı uygulama sayesinde hiç zahmete girmeden Macbook’umuzun piliyle ilgili olarak detaylı bilgi almak mümkün. Buraya tıklayarak erişebileceğimiz sitedeki “Download” linkini kullanarak uygulamayı indirebilir, Zip dosyasının içerisindeki uygulamayı Applications klasörüne attıktan sonra çalıştırabiliriz.

Sihirli-Elma-Pil-Battery-8-coconutbattery-2011-01-4-22-20.png

Uygulamayı çalıştırdığımızda aşağıdaki gibi bir pencerede şu bilgileri görebiliyoruz:

  • Pilimizin mevcut şarj durumu
  • Pilimizin kapasitesi (Pilimizin orjinal halinin yüzde kaçını kullanabiliyoruz?)
  • MacBook’umuzun model numarası
  • MacBook’umuzun yaşını (Ay olarak)
  • Toplamda kaç kere tam şarj edildiğini
  • Şu andaki sıcaklığını
  • Anlık güç tüketimini

MacBook’umuzun pilini daima en iyi seviyede tutmak mümkün değil, ancak yine de yazımızda bahsettiğimiz yöntemlerle siz de pilinizi uzun aylar ve yıllar boyunca iyi bir şekilde kullanabilirsiniz… Apple’ın bu konudaki destek sayfasına da göz atarak detayları öğrenebilirsiniz. 🙂

Ayrıca sıcak havalarda pil performansını yüksek tutmak için “Yaz Aylarında Mac’imizi Serin Tutalım” yazısına da göz atabilirsiniz… 🙂

Güncelleme: 2012’nin mart ayının son günlerinde bu yazıya bir ekleme daha yapmak istiyorum. Yukarıda ve yorumlarda paylaştığım yöntemleri düzenli olarak uyguluyorum. MacBook’umun pilinin son durumunu aşağıda görebilirsiniz. Mac’im 38 aylık olmuş, yani 3 seneyi geçirmişiz birlikte… 🙂

218 Yorumlar

    • Uzun süre şarjda kullanıyorsanız ara sıra şarjı iptal edip pilinizi kullanmanızı önerebilirim. Periyodik kalibrasyona ek olarak böyle bir kullanım ile pilinizi daha canlı tutabilirsiniz…

  1. MacBook aynı zamanda benim ilk laptopum bugüne kadar hep masaüstü pc kullanmıştım. bu yüzden ısınma ve pil gibi konularda karşılaştırma yapamıyorum. pil konusunda biraz kıllık yaptım herkese fikir sordum sizin yazı da tam bunun üstüne geldi:)
    1 haftalık MacBookumu ilk gün şarj bitince 12 saat şarjda tuttum, daha sonra ise keyfime göre kullandım. salonda veya yatakta pilden kullandım bazen %20 bazen %60a düştüğünde şarja taktım dolduğunda hala çalışma masamdayısa bir süre de %100de elektriğe bağlı olarak kullandım
    yanlış birşey yaptığımı sanmıyorum ama şimdi görüyorum ki coconut programı kapasiteyi %97 gösteriyor, bu hızla azalmaya devam etmez umarım
    bir de “age of your mac” üretim tarihinden itibaren mi, kullanmaya başladığımız tarih mi? 9 hafta diyor da bi yanlışlık olmasın

    • Öncelikle hayırlı olsun 🙂 MacBook’unuzu elbette yanlış kullanmamışsınız, zaten yeni nesil piller böyle bir kullanım için üretilmiş durumdalar.

      Pilin kapasitesi gösterilirken bazen sıcaklık, şarj durumu vb. sebeplerle yüzde birkaç değer değişebiliyor. Benim de %93 civarlarına düştüğü de oldu çok ısındığı zaman. Ancak bu sizi korkutmasın.

      Elbette pilde bir sorun olursa, ve kısa sürede %80’e düşerse derhal garanti kapsamında değiştirmek iyi olabilir. Ancak böyle bir ihtimal oldukça düşük, ve umarım böyle bir şey yaşamazsınız…

      Pil konusunda ayda bir saplıklı bir kalibrasyon yapmanız yeterli olacaktır.. 🙂

      • ve aradan aylar geçti Göktuğ bey:) yukardaki yorumda yazdığım şekilde kullanmayı sürdürdüm az sonra yeni bir kalibirasyon yapacağım aklıma bu yazı geldi:)
        insan birşeyin üstüne ne kadar titizlenire o kadar ters gidiyor galiba rahat olmak, bu pil olayını kafaya takmamak lazım
        şuna dikkat ettim kalibrasyonu yapmadan önce %97 olan kapasite genelde kalibrasyondan sonra 95e düştü, bazen toparladı tekrar 97ye kadar çıktı son günlerde 94e düşmüştü. şu an yüzde %2 şarjım var kapanmasını bekliyorum ve kapasiteye baktım bir de ne göreyim %91 gösteriyor ilk defa karşılaşıyorum bu sayıyla.
        ya bir yanlışlık var bu bilgilere tam güvenmemk gerekiyor sonuçta bi program pilin içini nasıl anlayabilir ki, yada bu kalibirasyon olayı pilin bu kadar bitmesini beklemek ters etki yapıyor hırpalıyor bi nevi

        • Sercan Bey Merhabalar,

          Söylediğiniz gibi, eğer ciddi bir sıkıntı hissetmiyorsak fazla da üzerine düşmemek gerekiyor. Zira %100 güvenilir sonuçlar almak her zaman mümkün olmayabiliyor. Pilin ısısıyla bile değişebiliyor bu değerler. 🙂

          Ancak Apple’ın önerdiği bir gerçek var ki, onu göz ardı etmemek gerekiyor:

          1. Günlük kullanımda sürekli şarjda tutmak en doğrusu – sürekli doldur boşalt ile pilin ömrünü hızlıca tüketiriz.
          2. Ayda 1 kalibrasyon yapmak pili kendine getirir. Yaşlanmasını geciktirir.

          Selamlar… 🙂

    • Bu arada, ‘age of your mac’ derken üretim tarihi baz alınıyor sanıyorum ki… Benim de henüz 23 ayım dolmadı, ancak 1 ay fazla gösteriyor… Muhtemelen üretim tarihi diye düşünüyorum…

      • göktuğ bey bende tam olarak 4 ay fazla gösteriyor ve bu süre bana biraz fazla geldi. Bu 4 ay bekleme süresinde macbook umun pilinde bir performans kaybı olabilir mi çünkü 8 aydır çok özenerek kullandığım macbook umda %94 lük bir performans gösteriyor coconut. Yani kazık yemiş olma ihtimalim var mı?

        Bir de ben pilimi kalibre ettim yükselmesi gerektiğini düşündüğüm değer %1 düştü. Bu neden olabilir acaba

        Şimdiden teşekürler

        • Artun Bey Merhaba,

          Piliniz gayet iyi görünüyor, içiniz rahat olsun. Kalibrasyonun etkisini anlık olarak hissetmek mümkün olmayabilir.

          Pilin sıcak ya da soğuk olması bile coconut’ın ölçümlerini etkiliyor. Coconut %100 güvenilir olmadığı için sadece bir fikir almak daha doğru olabilir…

          Eğer pil ömrünüzde ve kullanımda bir sıkıntı hissetmiyorsanız, servise götürmeniz gereken bir durum yok gibi görünüyor…

  2. Goktug selam,

    Yazılar ıcın cok tesekkurler ben macbook’u alalı 2 hafta oluyor 10 kere tam şarj ettim %98 indi ve sarjı 4-5 saat gıdıyor moralim bozuldu cok erken degıl mı? 🙂

    • Selamlar,

      Meraklanacak bir şey yok, olmamalı aslında… Zira pilin durumu sıcaklığına göre de değişebiliyor. Örneğin benimki bu yazıyı yazdığım andakinden farklı olarak %93 gösteriyor şu anda.. Dolayısıyla pil ömründe ciddi kayıp yaşanmadığı sürece endişelenmeye gerek yok.

      Pil ömrü konusunda da, Mac’imizi nasıl kullandığımız yazıda bahsettiğim gibi çok önemli. Eğer flash web siteleri, yüksek performans isteyen uygulamalar vb. kullanılıyorsa 4-5 saat gayet iyi diyebiliriz…

  3. selam ben henuz 2 gundur mac kullaniyorum 🙂 pil suresi soylenidigi gibi degil 4-5 saat falan da gitmiyor hatta ilk sarjda butun gece sarjda kaldi sabah 10 kusur saat gosteriyordu 15-20 dk sonra 6 saate dustu. oyun oynamistim facbookta ama yine de cok normal gelmedi normal mi? bunun disinda da cok kisa surede bitiyor ve dedigim gibi cok yeni 2 gunluk bir mac (son cikan macbook pro 13.3″ i5 olan). suanda coconut tan bakinca %97 gozukuyor kapasitesi. siz ise yillardir kullanilan maclerde bu rakamlardan bahsediyorsunuz.bi sorun olabilir mi benim mac te?

    • Merhabalar,

      Pil ömrü kullandığınız uygulamalarla doğrudan ilişkilidir. Bu sebeple yüksek işlemci gücüne ihtiyaç duyan uygulamalar kullanıyorsanız pil ömrünüz yüksek ihtimalle düşecektir.

      Bahsettiğiniz oyunlar, özellikle de Facebook üzerindeki oyunlar Flash Player kullandıkları için MacBook’unuzu yoruyor olabilir.

      Pilin kapasitesine gelince, bu durum sıcaklığa göre bile değişebiliyor. Benim değerlerim biraz fazla iyi çıkmış olabilir. Ancak sizin de yazıda bahsettiğimiz kalibrasyonları yaptığınız sürece bir problem yaşayacağınızı sanmıyorum… 🙂

  4. dun dediklerinizi uyguladim sarjin bitmesini bekledim 2 saat sonra sarja taktim sabah yesil isik yaniyordu cikardim ve 3-4 saat sonra actim ve kalan sure 3:15ti 5sn sonra 4kusur oldu 5 dk sonra da 5:35 oldu suan sondurum bu 🙂 sanirim bir problem var dimi? bu arada cumlemi bitirene kadar 6:15 oldu ve ben bunu yazarken 5:30a dustu bu normal mi? (suan 5:46 ama artik yazimi sonlandiriyorum ) :))

    • Çok normal aslında 🙂 Ekran parlaklığının değişmesi bile şarj süresini çok etkiliyor.

      Örneğin Mac’imiz açılırken işlemci, RAM ve disk yoğun kullanılıyor ve buna göre hesaplama yapılınca kalan süre 3:15 oluyor.

      Ancak elbette Mac’imizi sürekli bu tempoda kullanmayacağımız için, açılış sonrasında bu aktiviteler azalıyor. Böylece yeniden hesaplama yapılıyor: 5:35

      Siz web’de birşeylerle uğraşırken, siteler arasında gezinirken (flash destekli sitelere dikkat), bu değerlerin değişmesi normal.

      Mac’i kullanmadığımız her boşlukta ekran hafifçe kararır ve bu şekilde enerji tasarrufu sağlanır. Yeniden klavyeye dokunduğumuzda ise ekran parlaklığı yükselerek daha fazla pil tüketecek hale gelir. Ekran parlaklığınızı %20-30 civarında tutarsanız bu dalgalanmalar daha az olacaktır.

      Dolayısıyla yeniden belirtmekte fayda var. Mac’imiz, kullandığımız duruma göre pil göstergesini revize ediyor, bize de sürekli bilgi veriyor.. 🙂

  5. simdi baktim da coconutta battery charge %96 kapasite %97 ama saat olarak kalan sure 5:37 bu nasil bir celiski anlayamadim 🙂

  6. sizin yazdiginizi simdi gordum diger ikisini de ayni anda yazmistim. belirttigim gibi ayni sayfada yab=ni suan size cvp yazdigim sayfadayken bu sure degisimleri oldu. baska bir uygulama yada flash olan bir site acik degildi. yani sonuc olarak tam sarj olmus yeni bir mac icin 5-6 saat gostermesi normal mi diyorsunuz? cunku ilk sarjda 10 saat gostermisti. israrla sormamin sebebi eger bir tuhaflik varsa fazla beklemeden garanti kapsaminda bir cozum bulmaya calisayim.
    ilginize de ayrica tesekkur ederim

    • Söylediğim gibi, o anda açık olan uygulamalar, ekran parlaklığı, web sitelerinde nelerin açık olduğu ile alakalı pil ömrü. Bu sebeple bir yargıda bulunmam doğru olmaz.

      Eğer %50 parlaklık derecesinde, sadece web sayfaları arasında gezinmenize rağmen düşük bir pil performansı aldığınızı düşünüyorsanız elbette garanti kapsamında değerlendirmenizde fayda olacaktır…

  7. Öncelikle emeğiniz için teşekkür ederim. Bir tüyo daha 2 web tarayıcı kullanmak: Genelde Opera kullanıyorum Flash eklentisi kapalı yani flash içerikler çalışmıyor, Flash gerekli olduğunda Safari’yi kullanıyorum, çünkü çoğu sitede Flash içerik Reklam ve gereksiz şeyler için kullanılıyor. Opera kullandığım zaman pil fark edilir şekilde daha uzun gidiyor. Steve Jobs Flash konusunda sonuna kadar haklı.

    Birde sorum olacak: Macbook’u veya herhangi bir dizüstü bilgisayarı uzun süre şarjda kullanmak sağlıklımı? Macbook’u pil doluyken şarjda takılı olarak kullanırken elektiriği pildenmi alıyor yoksa prizdenmi? Yani pil devre dışımı oluyor yoksa kullanılıyormu?

    • Eklemeleriniz için teşekkürler. Kesinlikle haklısınız, ne yazık ki Flash desteği pil ömründen çalıyor.

      Sorunuza gelince, normal kullanımda gün içerisinde uzun süre şarjda kullanmak bir sıkıntı doğurmuyor. Bu şekilde pil ömrünü de koruyoruz aslında. Sürekli olarak şarj ettikten sonra, şarjı çıkartıp pilin bitmesini sağlarsak, pil ömrünü de hızlı bir şekilde kısaltmış oluyoruz. (cycle count artmış olur)

      Yazıda da bahsettiğimiz gibi, Apple ayda 1 kere pil kalibrasyonunu öneriyor. Bu şekilde pilimizin sağlıklı kalmasını sağlayabiliyoruz.

      Bunun dışındaki detayları bilmemize veya düşünmemize gerek yok. Zaten Apple da bu konuları daha da basitleştirmek için kullanıcıların pile erişimlerini kısıtlamış durumda ve sadece gerektiği zaman, yetkili servisin erişmesini istiyor.

      Biz kullanıcılar olarak, günlük kullanımda olabildiğince elektriğe bağlı çalışıyoruz (aksi taktirde cycle count hızlı bir şekilde yükselecektir), ve ayda 1 kere kalibrasyon yapıyoruz 🙂

  8. Göktuğ bey meraba,
    Size bir sorum daha olacak. Şu an macbook’umun şarj imgesine tıklayınca pil dolu yazıyor ama pil %97 seviyesinde ve daha fazla dolmuyor. Bunun nedeni ne olabilir.

    • Merhabalar,

      Benim de %97’de ‘charged’ olarak görünüyor ve daha fazla dolmuyor. Pilimizin kapasitesinin zamanla azalması normaldir. Sıcaklık ve nem gibi parametreler de bazen pil performansına endirekt olarak etkide bulunabiliyor.

      Sadece bir uyarı olarak da belirtmekte fayda var, gereğinden fazla kalibrasyon yapmanızı da önermiyoruz.

  9. Merhaba..
    Benim MBP 17İnçim var.. Daha 8aylık olamasına rağmen sürekli ısınıyor ve pili 4saati geçmiyor..
    bu neden olur sizce? ve nasıl çözebilirim?

    Birde sürekli donuyor ve ekranıma 3-5dilde yazılı “yeniden başlatın” yazısı iniyor ve mecburen yeniden başlatıyorum.. bunun sebebi nedir? ve nasıl çözülür?

    Çokçok teşekkür 🙂

    • Merhabalar Arif Bey,

      Isınma sorunuyla ilgili olarak problemi tespit etmek zor, ancak aklıma ilk gelenler şunlar:

      1. Flash destekli siteleri yoğun olarak kullanıyor olabilirsiniz (flash video izlemek, facebook oyunları vb..)
      2. Siz farkında olmadan, yüklediğiniz bir uygulama işlemcinizi fazla yoruyor olabilir.

      Flash ile ilgili konularda şu yazımıza göz atabilirsiniz: http://www.sihirlielma.com/2010/11/28/flash-uzerine-apple-ve-adobe/

      Ancak donma ve kilitlenme gibi problemler yaşıyorsanız daha ciddi bir sorununuz olabilir. En kısa zamanda yetkili bir teknik servise danışmanızı tavsiye ediyorum…

      Selamlar.

  10. Merhaba,

    Macbook Pro 15″ için pil almam gerekiyor ama orjinali Türkiyede 320 kusur lirayken internette (sanırım orjinal değil) 140 Tl’ye de bulmak mumkun. Orjinal olmayan pil kullanımının sakıncası olur mu? Orjinal pille ilgili de USA sitesinde çok fazla olumsuz yorum yer almakta, bu nedenle tereddüt etmekteyim. 

    • Burcu Hanım Merhabalar,

      Orjinal olmayan ürünleri, özellikle de pil gibi çok kritik bir parçanın orjinal olmayanını kullanmanızı kesinlikle önermiyorum. 

      Pilde yaşanabilecek bir sıkıntı, fiziksel açıdan hem Mac’inize hem de size zarar verebilir. 

      Elbette karar sizin, ancak riskleri göz önünde bulundurmanızı öneririm.

      Selamlar…

  11. Daha 2 gün önce aldığım MacBook Pro’nun Battery kapasitesi %96’ya düştü sizinki 300 kere şarj olmasına rağmen %97 sizce sorun nedir? Benimki 1 kere doldu ama 2 gösteriyor.

    • Engin Bey Merhaba,

      Pilin
      sıcak ya da soğuk olması bile coconut’ın ölçümlerini etkiliyor. Coconut
      %100 güvenilir olmadığı için sadece bir fikir almak daha doğru
      olabilir…

      Kendi ölçümümü yeniledim. Şu anda %89’da görünüyor, sanırım bu biraz daha doğru bir rakam 🙂

      Eğer pil ömrünüzde ve kullanımda bir sıkıntı hissetmiyorsanız, servise götürmeniz gereken bir durum yok gibi görünüyor…

  12. MacBook’umuzun pilini önce %100 dolu olana kadar (“MagSafe”in üzerindeki turuncu ışık yeşile dönene kadar) şarj ediyor, ve en az 2 saat bu şekilde şarjda kalmasını sağlıyoruz. 
    %100 şarj etmeyi mac açıkken ve ya kapalıyken yapmamız bir şey değiştirir mi ? 
    Şarj %100’e gelince, 2 saat şarjda kalma süresince mac’i kullanalım mı yoksa. Mac kapalı mı olsun ?

    Yoksa tüm bu işlemler mac kapalıyken mi olmalı ?

    • Yiğitcan Bey sorularınıza toplu olarak yanıt vermeyi terchih ediyorum 🙂

      – Pilin %100 şarja ulaşması sırasında Mac’imizin açık ya da kapalı olması bir şeyi etkilemiyor.
      – Pilim ömrünü uzatmak için kullanım “cycle”larını az tutmak gerekiyor. Bu yüzden şarj etme imkanımız varsa sürekli olarak şarjda kullanmak en iyisi.
      – Ancak Mac’imizin pilinin arada bir de boşaltılıp yeniden doldurulması gerekiyor.

      Apple’ın bu konudaki resmi önerisi şöyle:

      1. Günlük kullanımda sürekli şarjda tutmak en doğrusu – sürekli doldur boşalt ile pilin ömrünü hızlıca tüketiriz.

      2. Ayda 1 kalibrasyon yapmak pili kendine getirir. Yaşlanmasını geciktirir.

  13. Eğer sürekli şarja takılı bir şekilde MacBook’umuzu kullanıyorsak, arada bir de şarjı kesip MacBook’umuzun pilini kullanmasını sağlamalıyız. Arada bir derken ne kadar süre zarfında ?

  14. Merhabalar 8 haftalık bir mac kullanıcısıyım MacbookPro 15″im var yalnız ilk aldığımda farkettim yeni sorabildim şuanda Coconut mac’imin yaşını 21 hafta, ilk aldığımda 13 hafta gösteriyordu yani 3 ay fazla gösteriyor nedenini biliyor musunuz ?

  15. Göktug bey böyle bir yazı yazdığınız için beni aydınlatıığınız için teşekkür ederim 🙂 macbookumu bugün aldım.Kurulumunu yaptım içinde şarj vardı 3 saat falan kurcaladım pili bitirdim.Tabi bu sırada facebook twitter açıktı.Size bazı sorular sormak istiyorum.
    1.Macbook ıum kaç saat şarjda kalmalıdır?
    2.Ben sürekli kullanan birisiyim yorumlarda yazdığınız gibi sürekli prize bağlı olarak kullanıp ayda 1 kere mi kalibrasyon yapmalıyım?
    Yardımcı olursanız çok sevinirm 🙂

    • Sezer Bey Merhabalar,

      Apple’ın bu konudaki resmi önerisi şöyle:1. Günlük kullanımda Mac’imizi sürekli şarjda tutmak en doğrusu – sürekli doldur boşalt ile pilin ömrünü hızlıca tüketiriz.2. Ayda 1 kalibrasyon yapmak pili kendine getirir. Yaşlanmasını geciktirir.

      Selamlar…

      • Teşekkür ederim Göktug Bey cevabınız için 🙂 Şimdi pilim bitmek üzere 2.kez şarj edecem pili bitirip şarja takıyorum ve turuncu ışık yeşile döndükten 2 saat sonra çekiyorum dimi? 🙂

        • Turuncu ışık yeşile döndükten sonra beklemenize gerek yok 🙂 Ancak gün içerisinde kullanmaya devam edecekseniz şarjda tutmanız daha iyi olacaktır.

          – Pilin %100 şarja ulaşması sırasında Mac’imizin açık ya da kapalı olması bir şeyi etkilemiyor.

          Pilim ömrünü uzatmak için kullanım “cycle”larını az tutmak gerekiyor.
          Bu yüzden şarj etme imkanımız varsa sürekli olarak şarjda kullanmak en
          iyisi.
          – Ancak Mac’imizin pilinin arada bir de boşaltılıp yeniden doldurulması gerekiyor.

          Apple’ın bu konudaki resmi önerisi şöyle:

          1. Günlük kullanımda sürekli şarjda tutmak en doğrusu – sürekli doldur boşalt ile pilin ömrünü hızlıca tüketiriz.

          2. Ayda 1 kalibrasyon yapmak pili kendine getirir. Yaşlanmasını geciktirir.

          • Teşekkürler Göktug Bey yardımcı olduğunuz için 🙂 Birde söyle bir sıkıntı oluştu şimdi Coconut Battery kullanıyorum.Design Capacity %99 ken bir kere doldur boşalt yaptım %98 e düştü.Neden böyle olmuştur sizce?Birde dün şarjda kullanırken cycle ım 2 ydi dün gece çektim bataryada kullanmaya başladım.Daha şarj etmedim ama cycle kendiliğinden 3 olmuş.Garipsedim bu durumu…Yardımcı olursanız sevinirim 🙂

          • zorlu center da ki apple çalşanlarına yeni aldığım macbook pro mu nasıl şarj etmeliyim dediğimde sarj yuzdesi %0 ile %20 arasına düştüğünde %100 olcak şekilde şarj etmemin pilin ömrü açısından iyi olcağını söylediler ve kesinlikle %0 a düşürmememi söylediler….ama bazı macbook internet sitelerinde %0 layıp şaej etmem daha iyi olduğu yazıyor….hangisini dikkate almalıyım

  16. Selamlar,
    Ekran boyutu ve buna bağlı ağırlığı dolayısıyla elimdeki macbook pro bir hayli ağırca.Dışarda sürekli taşıdığım zaman da eziyet halini alıyor.Biraz da bundan, ağırlıklı olarak, desktop mantığında sabit kullanıyorum.
    Şarj süresini uzun tutmakla ilgili bilişim sektöründen bi arkadaşıma sordum.Şöyle bir tavsiyede bulundu:”Eğer macbook ya da bir lap top ‘ı daha çok sabit kullanıyorsan,şarjını uzun yıllar kullanabilmek için pilini %40 oranına eriştikten sonra pili çıkartıp streç filme hava almayacak şekilde sarıp buzdolabında tutabilirsin”dedi.Tabii ki hemen atlamadım ama bi aldığım yere sormak istedim.Garantisinin bozulup bozulmayacağı konusu ile ilgili ikilemde kaldılar müspet bi cevao veremediler,teknik servise sorabileceğimi belirttiler.Henüz fırsat bulup soramadım ama zaten tek başıma da pilini çıkarmak istemedim,zira pilini çıkarmak çok pratik gelmedi.
    Konuyla ilgili bilgi verebilir misiniz.
    Teşekkürler,

    • Selamlar,

      Açıkçası böyle bir yöntemi ben hiç denemedim. Bu yüzden denemediğim ve doğruluğundan, hatta güvenli olup olmadığından emin olamadığım bir yöntem hakkında yorum yapmam doğru olmaz.

      Ancak sizin kullanımınızla ilgili olarak şöyle bir öneri yapabilirim.

      Sürekli olarak masa başında, ve prize bağlı olarak kullanıyorsanız, en azından birkaç günde bir şarj kablosunu çıkartarak laptop’ı mobil kullanıyormuş gibi yapabilirsiniz. Böylece pilinizi her zaman %100 şarjda tutmamış olursunuz.

      Bunu yapmak da pek mümkün olmuyorsa, en kötü durumda, ay 1 defa, yazıda bahsettiğim yöntemle kalibrasyon yapmanızı tavsiye ederim.

      Yani pili bitene kadar MacBook’unuzu açık tutun. Bittiği zaman da full şarj olana kadar prize bağlı tutun.

      Bu anlattığım kalibrasyon, Apple’ın önerdiği yöntemdir 🙂 Bu yüzden benim de size önerebileceğim en iyi ve güvenli yöntem budur. 

      Pili kendinizin çıkartmasını, hatta anlatıldığı şekillerde kullanılmasını hiç güvenli bulmuyorum. Ayrıca piliniz takılı değilken, ya elektrikler kesilirse? 🙂

      Selamlar…

    • yöntem doğrudur. pillerin saklama koşulları ve sıcaklık ile pilin ömrünü kaybetmesi arasındaki tabloları incelerseniz.Depolama alanının sıcaklığı ile pilin yapısının bozulması arasındaki ilişki doğru orantılıdır. Tabi şuan yıl 2014 ve lityum-ion piller için söylüyorum bunu. Zamanla pil teknolojileri gelişip bunun üstesinden gelecektir

  17. merhaba göktuğ bey, benim mac’im henüz 11 aylık. ben şimdiye kadar hiç şarjda kullanmadım. hep şarjının tamamen bitmesini bekledim, daha sonra şarja takıp tamamen dolup, turuncu ışık yeşile dönmeden şarjdan çekmedim ya da mac’i açmadım. şimdi kapasitesi %93 görünüyor, toplam 72 defa şarj etmişim. genel olarak 2-3 güne bir şarj ediyorum ayda bir de kalibre ediyorum. ilk açtığımda 14 saat şarj gösteriyor zamanla düşse de genel olarak memnunum şarj süresinden. çok uzun kullanmıyorum zaten.
    şimdi sitenizde yeni gördüm mac’i şarja takılı kullanmayı önermişsiniz. bu şarjın eskimesine yol açmaz değil mi ? ilk defa mac’imi şarja takılı kullanacağım kıyamıyorum 🙂 eskisi gibi mi kullanayım yoksa şarjda kullanmamı mı önerirsiniz ?

  18. Merhabalar,
    Hem yukarıdaki yazıyı, hem de aşağıda bulunan yorumları okudum. Ben bu şarj olayında henüz bir sonuca varmış değilim. Kimisi şarjda kullanın diyor, kimisi şarjdan çekip kullanmanız gerekiyor diyor. Lydia mağazalarını bilirsiniz, apple ürünlerini satıyorlar. Orada çalışanlara sordum, macmarketim diye bir yer var oraya sordum hepsi batarya dolduktan sonra şarjdan çıkartıpda kullanmam gerektiğini söylediler. Ama siz burada çok farklı bir şey söylüyorsunuz. Ben hangisini yapacağımı şaşırdım. İki taraf da güvenilir olduğu için arada kaldım. Bu konuda gerçekten bilgilendirilmek istiyorum. Teşekkür ederim.

    • Merhabalar,Haklısınız, bu konuda birbiriyle çelişen çok fazla yorum olabiliyor. Ancak en doğrusu Apple’ın ne söylediğine kulak vermek. Ben bir yorum yapmadan, sadece Apple’ın bu konudaki web sayfasını ve de sorduğunuz soruyla ilgili kısmı paylaşayım:

      Standard MaintenanceFor proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.
      Özetle Apple diyor ki, önemli olan elektronların sık sık hareket etmesi. Cihaz her zaman şarjda durmamalı. İdeal kullanım MacBook’umuzu sık sık şarj edip, yolculuklardaki kullanımlarda da deşarj olmasını sağlamak. Ancak ofiste kullanıyor ve pek yolculuk yapmıyorsak, bu durumda en az ayda 1 defa kalibrasyon yapmalıyız.

      http://www.apple.com/batteries/notebooks.html 

      • Cihaz her zaman şarjda durmamalı, ideal kullanım MacBook’umuzu sık sık şarj etmek öyle mi? Yanlış anlamadım değil mi? Ben ofiste kullanmıyorum normal günlük evimde kullanıyorum, iş amaçlı değil yani. Bu durumda sık sık şarj etmek için cihazı prizden çekmemiz gerekmiyor mu? Kusura bakmayın siz de sürekli aynı şeylere cevap vermekten sıkılmışsınızdır ama gerçekten anlamadım 🙂

        • Evet, doğru 🙂 Arada bir cihazınızın şarjını kullanmayın, bırakın pili bitsin. Sonra şarja takıp full şarj edin. Eğer bunu hiç yapamıyorsanız, en azından ayda 1 defa kalibre etmeniz iyi olacaktır… 🙂

          Selamlar.

          • Çok teşekkür ederim.
            Ben son bir şey daha sormak istiyorum. Siz gün içerisinde kullanırken şarjda mı kullanıyorsunuz. Yoksa pili tam olarak doldurduktan sonra prizden çekip, batarya bitene kadar kullanıp sonradan tekrar şarja mı takıyorsunuz.

            Bir de kalibrasyon yaparken bilgisayar pili bitince kendi kendine uyku moduna alıyor değil mi? O uyku moduna aldıktan sonra; şarj ışığı yeşile döndükten sonra bekleyecek miyiz yoksa sadece yeşil yanması yeterli mi? 

          • Ben her şarj etme fırsatı bulduğumda mutlaka şarj ediyorum 🙂 Çünkü illa ki şarj edemeyeceğim zamanlarda MacBook’umu kullanmam gerekebiliyor. Bu yüzden birkaç günde bir zaten pilini bitirmeye oldukça yaklaşıyorum. 

            Pil bitmeye yakın Mac’imiz kendini uyku moduna alıyor. Sonrasında şarj etmeye başladıktan sonra tam dolana kadar çıkartmamanız en doğrusu olur. Mac’iniz açıp kullanabilirsiniz yine elbette… Önemli olan pilin tamamen boşaldıktan sonra şarj ile tamamen dolması.

            Selamlar.

          • Merhaba,
            Öncelikle çok teşekkürler çok güzel bilgilendirdiniz 🙂 ben de şunu sorucam, Mac için geçerli olan bu her durum I Pad ve I phone için de geçerli mi? Onlara da kalibrasyon yapayım mı?

  19. Merhaba,
    MacBook Air 4,2 kullanıcısıyım.Coconut Battery verilerine göre 20 haftadır macbook kullanıyorum ve ürünün pil seviyesi %94 e düşmüş görünüyor.20 haftada bu seviyeye düşmesi normal midir?
    Dün pilimi de anlattığınız şekilde kalibre ettim.

    • Pilin durumu pek çok şeyden etkilenebiliyor. Geçici bir değer de olabilir bu.

      Eğer kısa zamanda %90’ın altına düşerse sorun olabilir. Ancak yine de dönem dönem kalibrasyon yapmanızı ve pilin durumunu takip etmenizi önerebilirim.

  20. 9 hafta oldu macbook air.imi alalim, ve yuzde 95te pil kalitesi. hergun aciyorum ama bir iki film izleme disinda zorlanacak birsey de yapmadim. 

    ustuste kalibrasyon da yapmistim, ancak sonrasinda sarjda kullanayim dedim bir iki gun, kalite dustu.

    sizce ne yapmali ??

    • Meraklanacak bir şey yok, hızlı bir şekilde birkaç haftada %80’lere düşmediği sürece pilinizin sağlığı iyi seviyede demektir. Ayda 1 kalibrasyon yapmanız yeterli. Ama sorun olursa mutlaka yetkili bir servise danışın derim.

  21. Merhabalar,

    2,5 yıldır MAcbook’umu kullanıyorum. 415 kere cycle yapmışım ve pil ömrü %50 ile %80 arasında değişiyor. Neden değiştiğini de anlayabilmiş değilim ama benim merak ettiğim konu bu süre içerisinde pilin bu duruma gelmiş olması normal mi ?

    Teşekkürler.

    • Egemen Bey Merhabalar,
      Bahsettiğiniz aralık çok geniş. Eğer %50’lerdeyse pilinizin durumu pek de iyi değil diyebiliriz.

      Yazıyı bugün güncelledim. Benim 3 senelik kullanımım ve 628 loadcycle sonunda pilim kapasitesi şu anda %83 seviyesinde…

  22. Selam,

    Ben 2012 model Macbook Pro aldim i5 islemcili ve APPLE sitesinde yazan yeni bilgisayarlar precalibrated yani kalibre edilmis ve bu kalibrasyon islemine gerek yok gibi bir bilgi var… Dogru mu acaba? Liste asagida,

    Current Apple portable computer batteries are pre-calibrated and do not require the calibration procedure outlined in this article. These computers use batteries that should be replaced only by an Apple Authorized Service Provider.MacBook  MacBook (13-inch, Late 2009) and laterMacBook AirMacBook Air, all versionsMacBook ProMacBook Pro (13-inch, Mid 2009) and laterMacBook Pro (15-inch, Mid 2009) and laterMacBook Pro (17-inch, Early 2009) and later

  23. merhaba. 
    macbook air alalı 1 ay olmuyor. günde 10 saat kullanıyorum. yalnız şarjı 3-4 saat gidiyor. gösterge de yanlış çalışıyor. yeni olduğu için servise vermek de istemiyorum. ne yapmalıyım? teşekkürler 🙂

  24. merhaba tekrar:D
    macbook air henüz sanırm 2 haftalık ve kapasitesi coconut a göre %95 ve design capacity:6700mAh , current capacity:6407 mAh .  bu normak değil sanırım?
    teşekkürler

    • Tuğba Hanım Merhabalar, sorun olduğunu sanmıyorum. Kullandığınız uygulamalar, ekran parlaklığı ve ziyaret ettiğiniz web sitelerine göre 3-4 saatlik kullanım normal görünüyor. Belki yukarıdaki yöntemlere göz atabilir ve pilinizi kalibre ederseniz ufak da olsa bir artış olabilir. Ancak bir sorun yok gibi görünüyor… 🙂

  25. Merhaba sayın Göktuğ bey, Macbook Pro’mun tasarlanmış batarya kapasitesi 5770 mAh fakat kullanılabilir batarya kapasitesi 5224 mAh olarak gözüküyor (coconut battery ile) yani batarya kapasitem %90 olarak gözüküyor. Acaba bu kapasiteyi nasıl arttırabilirim? Yanıtınızı bekliyorum, saygılarla…

  26. Macbook beyaz kasa kullandım 7 sene ve kablosuz bağlantılar olmadan ofis işlemlerimde 1,5-2 saat arasında çalışıyor. Ancak Macbookpro alalı 2 ay olmadan  11 şarj döngüsü ile pil ömrü şuan %94 lerde seyrediyor. Pil sorunu olma ihtimali olan veya benim yaşadığım sıkıntıyı yaşıyan arkadaşlar varmı acaba ? Çünki eski mac de 1 yıl yaklaşık 100 şarj döngüsü süresince %100 de kaldı pil ömrü. 

      • az önce kalibre işlemi bitti ve şuan açılalı iki dakika olmasına rağmen direk %3 e düştü girdiğim tek site twitter ve sihirlielma. Bazı anlarda 6 saat gösteriyor bazı anlarda 2 saat şimdiki gibi. Sanırım bir servis yolu görünecek benim daha 1 aylık bile olmayan cihazıma 🙁

        • evet kani oldum ki şuan macpromun pili üretimden kaynaklı bu halde %94 çıkış gücü ile elime gelmiş cihaz. Ve halen 2 saat üzeri pil süresi görememek te işlemci vs. gibi donanımsal parçalarda sorun olduğu şüphesi yarattı bende. Ancak bilgisayar ile işlerim olduğundan mecburen servise gidemiyorum. Şarj olmadan office açık şekilde öğlene kadar bile çalıştırmadı makine. 2 saat içinde tükendi kafayı yedirtmezse iyidir. Eski 2006 kasa macbook beyaz ile sadece office açık 6 saat çalışıyordu en az.

  27. 8 ayda yanlış duymadınız tam 400 kere cycle yaptım evet :)) ama sorun bakalım bataryam ne durumda 🙂 şaşıracaksınız  %97 seviyesinde apple 1000 cycle yaparsanız % 80  e iner demiş bence yanılmış benim en az 2000 cycle yapmam gerekiyor.. çok mutluyum.. ama bu durumu pil kalibrasyonuna borçluyum her ay 1 günümü pil kalibrasyonuna ayırdım nerdeyse durum bu 🙂 macbookum taş gibi maşallah !! birde bişey soracaktım göktuğ beye benim bataryam oldu da bitti macbook air 11 için batarya satılıyor mu yoksa bilkoma filan mı yolluyoruz.. ücreti nedir bataryanın… benim adaptörüm çok kullanımdan dolayı galiba uç tarafı erime yaptı kablo koptu kopacak beyaz elektirik bandıyla yapıştırdım sağlama aldım da beni 5-6 ay idare eder sonra kopacaktır eminim kablo ucu değişiyor mu yoksa yeni adaptör mü almalıyım fan temizliği garanti kapsamında mı kendim yaparsam garanti dışı kalır diye biliyorum yazımı okuduğunuz için  teşekkürler biraz fazla oldu ama bütün sorunlar bunlardı.. cevaplarsanız sevinirim… 

  28. batarya bilgilerimi buldum ama ne durumda olduguna dair bir fikrim yok. iyi durumda mi kotu durumda mi bilemedim. bir el atarsaniz super olur.

  29. merhabalar öncelikle teşekkürler. bende kalibrasyon yapıyım dedim ilk aşamada 100 de 100 olana kadar sarja takıcam ve olduktan sonra 2 saat daha mı kalıcak acaba yanıtlarsanız sevinirim. 

  30. Merhabalar,
    pil kalibrasyonu hakkında anlayamadığım bi yer var:tamami şarj ettik ardından en az 2 saat daha mag safe power’a takılı oldu ardından btün şarjını bitirmemiz gerek.Peki bu şarj bitirme olayı bir anda mı olmalı yani tek kullanım da mı yoksa 1-2 günde de olabilir mi?Kafamı kurcalayan 2.konu günlük işleri için macbook kulananların devamlı şarja takması gerekiyor.Peki bu şarj olayı her zaman mı olmalı yoksa kullanmaya başlamadan önce mi?(kullanım sırasında mı?)

    teşekkürler

    • Merhabalar Enes Bey,

      Önce Mac’inizin şarjını tamamen bitirmeniz, daha sonra da aralıksız olarak tam şarj etmeniz gerekiyor. Yani söylediğinizin tam tersi.

      İkinci sorunuza gelince, yazıda ve yorumlarda paylaştım, ancak buraya da yeniden yazıyorum:

      Özetle Apple diyor ki, önemli olan elektronların sık sık hareket etmesi.
      Cihaz her zaman şarjda durmamalı. İdeal kullanım MacBook’umuzu sık sık
      şarj edip, yolculuklardaki kullanımlarda da deşarj olmasını sağlamak.
      Ancak ofiste kullanıyor ve pek yolculuk yapmıyorsak, bu durumda en az
      ayda 1 defa kalibrasyon yapmalıyız.

  31. ben yaklaşık 11 aydır macbook air kullanıyorum. son 5 aydır yaz tatili sebebiyle maci çok yormaya başladım. şarjda hep tutma gibi bir şey yapmıyordum ama günden en az 10 saat kullanıp, 3 defa şarj etmek zorunda kalıyordum. birde yatarak kullandığım için adaptör zarar gördü. ama kesinlikle dikine doğru baskı yapmadım. 2 gün önce bir anda mac şarj olmamaya başladı. pili sıfır olduğu için açamıyorumda. eğer sorun adaptördeyse yenisini almak problem olmaz. ama biligsayara zarar vermiş olmaktan korkuyorum. sizce ne olmuştur ne yapmalıyım? yardımcı olursanız sevinirim..

  32. Merhaba Arkadaşlar macbook pro 13” sahibim şarj konusu baya moralimi bozmuş durumda şöyle ifade edeyim coco programında ilk baktığımda 5 defa loadcycles batarya kullanım % 96 aradan bi 10 gün geçtikten sonra tekrar bakıyorum 12 loadcycles % 95 şimdi bilgisayarı alalı 3 hafta oldu pil böyle giderse ilerde hayır gelmez…

  33. İyi akşamlar
    Gerçekten mükemmel bir site.
    Sorum şu ben mac imi hep evde masa kullanıyorum. Doğal olarak mac hep şarjda kalıyor. Fişten çekmiyorum. Haftada bir doldur boşalt yapıyorum. Devamlı fişte kalması sorun olur mu pil ömrü açısından.

  34. Merhabalar,

    4 aydır yeni nesil macbook air kullanıyorum.
    i7 2.0
    8gb tam
    512ssd
    cihazımın temel özellikleri. 61 cycles etmis ve %94 gosteriyor. Sizce bir sorun yok mu?

    Tesekkurler
    Emre

  35. Macbook bilgisayarım şarjı %2 gösterirken şarja taktım, ancak bir gece önce şarj oldugu halde şarj almadı. led ışığıda turuncu sekilde yanmadı sadece çok hafif bir yesil ısık yanıyordu. Bilgisayar şarj olmadıgı halde, şarj takılı sekılde kullanabildim. Sonra kablo çıkınca %2 olan sarjda bitip bilgisayar tamamen kapandı. Sonra şarj takılı halde bıraktım ancak hiçbir tepki vermiyor bilgisayar. Şarj aleti bozuk değil diğer macbooklarda çalışıyor. Aynı zamanda bir diğer macbook şarjdayken, şarjı çıkarıp benım bılgısayarıma taktıgımda led ısık turuncu sekılde 1 dk yandıktan sonra yavaş yavaş sönüyor. Ne oldu bilgisayarıma…  Yardım…. 🙁

  36. verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. yeni mac kullanıcısıyım ve daha iki gün oldu alalı. coconut battery programını kurdum ve batarya 2 kez doldurulmuş %97 diyor.siz 379 defadan sonra %97…bir problemmi var acaba?

  37. Göktuğ bey merhabalar,

    Yeni Macbook Air sahibiyim, o yüzden en ufak pürüzü dahi “sorun mu acaba” diye algılayıp acemi tavrımdan dolayı sitenize başvuruyorum. Öncelikle böyle bir site icin tşk ediyorum 🙂

    Soruma gelecek olursak; coconutbattery adli programi indirdim, mac’im daha 2 günlük (sıfır aldım) olmasına rağmen 21 haftalık olarak gözüküyor. Bir diğer canımı sıkan konu ise, henüz 2 kere şarj etmeme rağmen pil ömrü %98’e indi bile. İlk gün %99’du. Bu değerler normal mi? Çünkü kutuyu jelatinli açmalarına rağmen içinden garanti çıkmamıştı, acaba iade edilen bir ürünü mü verdiler diye şüphe etmeye başladım, bir size danışıyım istedim. Şimdiden teşekkür ederim 🙂

      • Evet sonra ben de farkettim, pil ömrü %99’a tekrar çıktı. Anladığım kadarıyla pil ömrü hakkında genel bir fikir veriyor sadece, %100 doğru olarak algılamamak lazım.

        Peki 21 haftalık olma durumuna ne diyeceksiniz ? Pilin üretim tarihi mi yoksa daha önce açılıp aktif edilmiş olabilir mi ?

        Bu arada cevap ve ilginiz için çok teşekkür ederim 🙂

  38. yazı ve yorumları okudum ama sanırım eski bilgilerimle çeliştiğinden tam kavrayamadım. her zaman laptop pillerinin doldur-boşalt kullanılması gerektiğini, uzun süre tam dolu halde fişte kalmaması gerektiğini duymuştuk. ben de 2012 üretim air var ama dediğinize göre evdeki günlük kullanımlarımda sürekli şarjda mı durmalı? ben genelde şarj %10’a düşene kadar kullanır sonra fullerdim, kullanırken de genelde şarja takılı tutmazdım, bu zarar mı veriyor yani pile? 

  39. merhaba göktuğ bey.. ben macbook pre 9.2 alalı 2 hafta oldu. coconut battery uygulamasını indirdim. 24 week – 10 loadcycle yazıyor ve pilin kapasitesi %92 yazıyor… nasıl olabilir bu acaba? var mı bir tahmininiz… moralim bozuldu resmen.

  40. Göktuğ bey merhaba,

    Macbook Air’imi yeni aldığım için ilk defa kalibrasyon yapıyım dedim.Siz öncelikle şarja takın %100 dolmasını bekleyin demişsiniz, bense daha önceden %100 şarj etmiştim. 2-3 gün boyunca aralıklarla kullandım ve şarjım azalınca tamamen bitmesini bekledim. Tamamen bitince otomatik olarak kapandı, ben de şarja takıp şarj cihazı üzerinde yeşil ışık yanana kadar bekledim, yeşil ışık yandıktan sonra da 2 saat daha o şekilde beklettim. Sonrasında şarjdan çıkarıp cihazı o şekilde bıraktım. Genelde masaüstü pc’imi kullandığım için bu aralar Macbook’umla pek işim olmuyor, 1-2 gün sonra açtığımda Macbook’um uyku modundaydı, açar açmaz açıldı ve kullanmaya başladım. Ama sizin yazdıklarınızla kıyaslayınca doğru bir kalibrasyon yapmış mıyım merak ediyorum ? Ben 3 gün aralıklarla kullandığım şarjın bitmesini bekledim, siz ise günü gününe şarjı %100 şarj ettikten sonra bitmesini bekleyin ondan sonra şarja koyun demişsiniz. Bu çok farkeder mi ? Doğru bir kalibrasyon yapmışmıyım yoksa tekrar yapmam gerekir mi ? Cevap verirseniz çok memnun kalırım 🙂 Doğru kalibre etmiş miyim etmemiş miyim ikilemdeyim şuan, tekrar yapmak istiyorum fakat fazla kalibrasyon zarar verir mi ondan da emin değilim. Sormak istedim, teşekkür ederim 🙂

    • Şimdi tekrar kontrol ettim de, bazı şeyler yanlış yapmışım 🙂 Sıralamada yanlışlarım var özellikle 🙂 İlk fırsatta tekrar yapıcam. Yine de sormak istiyorum ama, şarjı günü gününe bitirmemiz gerekiyor mu ? Yoksa daha önceki günlerden kalan şarjı bitirsek de olur mu ?

      • Cevap yok mu ? 🙂 O pili bir gün içinde bitirmek zorunda mıyız diye sormuştum 🙂 Bu arada kalibrasyondan sonra pil yüzdem %98’den %97’ye düştü.. Morali bozuluyor insanın 🙂 

        • Kusura bakmayın gözümden kaçmış ilk yorumunuz… 🙂

          Evet, pili kalibre etmek için bitirme işlemini 1 gün içinde yapmanız daha iyi olur. Ama daha da güzeli, bu konuyu hiç kafanıza takmadan siz Mac’inizi kullanın, pili bitene kadar. 🙂

          Sonrasında da şarja takın ve birkaç saat boyunca kullanmadan sadece şarj olmasını bekleyin. En güzeli ve rahatı bu olur sanırım.

          Hiç moralinizi de bozmayın Tarkan Bey, %1-2’lik değişimleri sıcaklık farkları bile etkileyebiliyor. 🙂

          Selamlar.

  41. oncelıklle selamlarımı ıletıyorum..pıl kalıbrasyonu ıslemını hangı sıklıkla yapmamızı onerıyorsunuz? sıkca yapıldıgında bır sıkıntı teskıl eder mı?

  42. 4 yillik bir macbookpro  kullaniyorum sarji %99 da hala ama sure olarak maksimum 50 dk kullanabiliyorum eskiden 2bucuk-3 saat giderdi sebebi ne olabilir?

  43. normal kullanımlarınızda imkanınız varsa şarjda kullanılmalıdır, çünkü bu durumda pil şarjdan etkilenmez, bilgisayar da pili değil adaptörden gelen enerjiyi kullanır.. eski bilgisayarlarda bu özellik olmadığından şarjdayken pili kullanmak zarar veriyordu ama artık öye bir sıkıntımız yok.. pil ömrünün load cycle sayısına bağlı olduğunu düşünürsek, şarjda kullandığımızda boşalt-doldur olayı olmayacağından bu cycle sayımız da artmayacaktır..
    bunun dışında pilin deşarj olmasında fayda vardır; haftada bir şarjdan çıkarıp %10’a kadar kullanıp tekrar doldurmak pile iyi gelecektir.. ayrıca ayda bir kalibre işlemi de ihmal edilmemelidir..
    yeni alınan bir bilgisayarın pil ömrü hiçbir zaman %100’ü göstermez tıpkı 500GB diye satılan hiçbir harddiskin aslında 500GB olmayışı gibi.. bu tavsiyelere uygun kullanımlarda pil ömrü yaklaşık 1-2 ayda tam verime ulaşacaktır.. yine de bu tavsiyelerin hayati öneme sahip olduğu söylenemez zira bunlara tam uyduğunuzda piliniz 3 yıl sonra azalmaya başlayacaksa, hiç uymadığınızda bile 2-2.5 yıl sonra başlar düşüş.. 
    programlardaki değerler kesin değerler olmamakla birlikte %2-3’lük değişimler de birşey ifade etmemektedir, yani düşüş sürekli olmadığında bir sıkıntı yoktur.. ancak doğaldır ki, 2-3 yıl kullanılmış bir pilde de bu düşüşler bir yerden sonra sürekli hale gelecek ve ilk günkü ömrünü kaybetmeye başlayacaktır mutlaka..

  44. Selamalar. Macbook Air bilgisayarımı geçtiğimiz ekim ayında almıştım. Pil kullanma tavsiyelerinin hemen hepsini uygulamalı olarak bilmekteyim. Kullanımımın ilk iki ayı boyunca pilden “mecburen” biraz fazla kullanmak zorunda kaldım. İş yoğunluğundan düzenli kalibrasyon da yapamadım. 

    Sonrasında durumu biraz kurtarmak için daha çok elektriğe bağlı olarak, mümkün olduğunca az yüzdelerle de pilden kullanmaya gayret ettim. Şimdi pilin health değeri %95’te sabit duruyor. Ancak, pil %100 dolu iken ve elektriğe bağlı halde, atıyorum, 3 saat kaldıktan sonra fişten çekince, doluluk oranı 5 dakika içinde %95’e düşüyor. Yani hızlı bir düşüş gözlemliyorum. Film seyretmeyip, müzik dinlemezsem, sadece belge, yazı işleri için kullanarak 4,5 saat kadar gidiyor. Bir de usb’ye takılı mobil internet cihazı kullanıyorum (mesela böyle cihazlar pili çok mu harcar?) Bilgisayarım henüz yeni sayılır; durum çok mu kötü sizce? 

    Bir de bu konuyla alakasız ama şunu da sormak istiyorum. Macbook air’imi sırt çantamda taşıyorum. Çantamdaki dosyaların arasında kılıfı ile duruyor. Uzun süredir, bilgisayarı iki elimle yanlarından tutup kaldırırken bazı yerlerinden çıtır çıtır sesler geliyor. Acaba bilgisayarı sırt çantamda taşımakla farkında olmadan fiziksel zarar mı veriyorum, bilemedim… Çok teşekkürler:)

    • Tekrar merhaba… Genelde şarj etme ve bataryadan kullanma meselelerinde şu konudan pek bahsedilmemiş; pilin doluluk yüzdesi ortalama bir değerde iken (%46 mesela…) bilgisayarı elektriğe bağladığımızı düşünelim. Aradan biraz zaman geçtikten sonra batarya tam dolmamışken elektrik bağlantısından ayırmak şarjın kalitesini olumsuz etkiler mi? Yani bilgisayar her prize takıldığında pil yüzde yüz dolana kadar prizde takılı mı kalmalı. Arada çıkarıp bir süre sonra tekrar takınca bir sıkıntı oluyor mu şarjda? Teşekkürler:)

  45. iyi günler,

    yazınızı ve bütün yorumları okudum. nitekim ”pil” konusunda izah ettiğiniz her şeyi anladım; lakin kafamı kurcalayan bir soru var. şöyle ki, belirttiğiniz üzere günlük kullanımlarda macbook’u şarja takılı bir şekilde kullanıyorum. bu esnada macbook’u saatlerdir kullandığımdan ötürü şarjın durumu haliyle % 100 oranına geliyor. sorum şu ki, şarj %100 olduğunda bile macbook’u şarja takılı bir şekilde kullanmaya devam etmeli miyim? sevgiler.

  46. merhabalar, öncelikle tüm açıklayıcı yazılarınız için teşekkür ediyorum..

    macbookpro13″ alalı bir ay oldu, 26 kez cycle yapmışım ve bir kez de kalibre ettim. fakat coconut battery’den baktığımda macbookum 19 haftalık görünüyor, bu normal midir?

  47. merhaba bugün MacBook umu bir tamirat için bıraktığım servisten aldım. Servise vermeden önce pil şarj olmuyordu. Servisten aldığımda pili % 50 dolu buldum. Eve geldim şarj biterken şarja taktım pil bağlı şarj olmuyor yazıyordu. Bu iş nasıl oluyor bunu açıklayabilirmisiniz.

  48. merhabalar göktüğ bey öncelikle yazınız çok yardımcı oldu teşekkürler. yalnız benim bir sorum olacak apple’ın yardım seçeneklerinde bir ifadesi var. yeni aldığınız mac’inizi 2 hafta boyunca kalibre edin diyor. bu ne demek 2 hafta boyunca durmadan böyle mi kullanmalıyım?

  49. Ben birkac soru sormak istiyorum yazinizi okudum.Benim Mac de 97 lerde 12 aylik.Daha iyi bakabimek icin kalibrasyon kisminda bir kaci soru sormka istiyorum.1.si mac i tamamen sarj ederken 100% olarak acik tutabilir (kullanir halde) ve ya uyutmalimiyiz.2.si sarj tamamen oldukran sonra magsafe i cikratip kullanmaya basliyoruz demistiniz acik olarak pili bitene kadar.Tamamen mi pil biticek yoksa biz mi uyku moduna gecirecegiz tamamen sarjin bitip kapandiginda kendi otomatik olarak uyku moduna mi geciyor? 3.su kapandiktan sonra bir kac saat bekletip sonra mi sarja koyalim.Koyduktan sonra da acik olrak kullanabilirmiyiz.Bu kucuk ayrintilar biraz kafami karistirdi beni bilgilendirirmisiniz.Tesekkurler@goktuggedik:disqus

  50. merhabalar,

    3 gün önce ailenize bir 12mid macbook pro alarak katıldım ancak bir sorum var.

    coconut battery programını açtığımda mac’imin 10 aylık olduğunu gösteriyor. 2. el satamayacak olan çok prestijli ve iyi bir yerden aldım ve mac’imi kutudan çıkarttığımda bütün unboxing videolarında olan plastikle kaplamıştı. sizce bu neden olabilir?
    teşekkürler

  51. Merhabalar, benim macbook’umun pili malesef bitti (şarj kablosunu çıkardığım taktirde kapanıyor yani). Kendi kullanımımında mutlaka kalibre işlemini yapardım. Fakat 2 hafta gibi bir süreliğine kardeşime bırakmıştım. Coconut batteryden en son baktığımda %10 gibi bir rakam gördüm ve artık yapacak bişey yoktu 🙂 şuanda ne yapabilirim servis ücreti vs ne gibi işlem yaparlar yada pil alıp kendim takma gibi bir olanağım varmı ?

  52. bu kalibrasyon işlemi retina modellerde de uygulanmalı mı ? malum retina’da herşey entegre, yapısı farklı olabilir mi, hatta zarar verebilir mi pile ?

  53. Merhaba,

    Belirtiğiniz proğrama kullandım ve sonuçlara baktığımda çok şaşırdım 4 aylık macbook pro 2012 (Serial Kodu kontrol ettiğimde 2012 , arkasında 2010 bende anlayamadım 😀 ) kullanıcısıyım ve gerçekten çok yoğun bir şekilde kullanıyorum ki 4 ayda 92 kez şarj işlemi yapmışım ve batarya ömrüm %91 olarak gözüküyor ki kullandığım programlarda ara sıra programlar adobe flash , fireworks , after effects ve günlük neredeyse zamanımın çoğunu photoshop , edge code , itunes , chorome(Youtube),Wi-Fi kullanarak geçiriyorum ve sonuç resimde en kısa zamanda chrome(youtube) ve wi-fi kullanımını en aza indirgeyecegim MacBook Pro’yu iş yerinde , evde , okulda kullanıyorum. Sizin düşüncenizi almak ve siz olsaydınız bu durumlar ne gibi önlemler alırdınız öğrenmeyi gerçekten çok isterdim. Şimdikten teşekkürler.

    Not : 4 ay önce sıfır bir şekilde bilkom güvencesiyle satın aldım.
    Günlük Batarya ömrümün azalışı ;
    27 Ocak Salı – 5255
    28 Ocak Çarşamba – 5252
    29 Ocak Perşembe – 5251
    31 Ocak Cuma – 5224 ( Bu tarihte bilgisayarı hiç kullanmadım açtım baktım inanamadım… )

  54. merhabalar bende yakın zamanda retina mbp alacağım yazınızda soruma bir cevap bulamadım maalesef . acaba macbookumu aldığımda ilk başta nasıl bir şarj yolu izlemeliyim ? direk kalibrasyon mu yapmalıyım göktuğ bey ?

  55. Benim macbook airim 2.5 yılda tam 854 kere cycle yapmış sizce normal mi yoksa aşırı mı kullanmışım.. Ama Pil Seviyem % 87 ile % 90 arasında gidip geliyor… Bunu % 90 üzerine taşımak için neler yapılır ? Örneğin ekran parlaklığını düşürmem mi gerekir yada telefon harici harddisk gibi bataryayı yiyen şeyleri az mı takmam lazım ? teşekkürler

      • teşekkürler yarın kalibre edip resmini koyarım… Birde bi sorum olacak benim macbook airim 2gb rame sahip ben bunu 4 gb rame çıkarabilir miyim yada 8 gb ram takabilir miyim anakart destekler mi acaba ? macbook 2011 senesinin sürümü..

          • Harici harddiskle işimi göreceğim artık.. Çünkü 64 gb ssdnin 40 gb bana kalıyor.. Office kurdum ve birden 5 gb gitti öyle bazı uygulamalar filanda var şuanda boş olarak gözüken kapasite 13 gb.. Harici harddiskle çözerim teşekkürler ram yetiyor şuan için ama ilerde ne olur bilemem :)son bir sorum daha olacak fazla oldu gaiba 🙂 Macbookun bataryası değişiyor değil mi…tekrar teşekkürler sorularıma cevap verdiğiniz için..

          • birde benim döngü sayım fazla göktuğ bey… Sürekli Adaptöre bağlı şekilde macbook airi kullansam hem adaptöre hemde macbookun bataryasına zarar olur mu ? ama sürekli dediğim sabah saat 9 gibi açarım akşama kadar macbook açık durur.. sonra kapatırım. 10 saat gibi bir süre acaba zarar olur mu sürekli şarjda kalması… Çok Teşekkürler Tekrar Tekrar 🙂 Bu site gerçekten süpermiş bundan sonra burdan bilgi alıcam..

  56. dikkat !!!

    Ben Terry Bravo, Kredi sirketlerin CEO, ben Terry Bravo duyuyorum ….
    Sen Kredi Eger asil ihtiyaciniz var mi? Insaat kredisi? Ögrenci kredileri? YATIRIM Kredi?, Borç

    konsolidasyonu kredi? E-posta yoluyla çok daha eglenceli @ Bilgi? ([email protected])

    ([email protected]) için bize ulasin .. Biz% 3 faiz kredi vermek unutmayin
    Uygulamak için tesekkür ederiz. .

    Bravo Terry Kredi firmasi..

  57. merhaba ben bu gün 2. el macbook pro aldım. coconut 16 aylık bir mac olduğunu söylüyor loadcycles 15 de aldığım kişi 9 ay kullandığını söyledi acaba bu neden kaynaklı birde ben amatörüm bu konuda acaba kazık mı yedim özellikleri 15.4 inç i 7 2.3, 8 gb ram 1333 mhz 1 gb ekran kartı, 500 gb kapasite 2200 lira

  58. Merhaba,

    Faydalı yazınız için öncelikle teşekkürler, çok önemli bir konuda aydınlanmış olduk. Bilgisayarı şarja takılı kullanacağız ve ayda bir kalibrasyon yapacağız, tamam. Duruma göre bazen sistemi kapatıyorum, bazende uyku moduna alıyorum. Sadece tek bir konu aklıma takıldı, yardımcı olabilir misiniz 🙂 Aşağı soruları kısaca yazıyorum.
    Sistemi kapatınca da elektriğe takılı mı kalmalı?
    Uyku moduna alınca da elektriğe takılı mı kalmalı?

    Teşekkürler

    • Rica ederim, faydalı olmuştur umarım. 🙂

      Sorularınıza şöyle cevap verebilirim: Elektrik varsa, şarjda olmasında fayda var. 🙂 Ne zaman şarja ihtiyacımız olacağını bilemiyoruz. Ayda bir kalibrasyon yapmak yeterli sadece…

      • Teşekkürler 🙂
        Elektrik olan her yerde şarja takıyoruz açık, kapalı ya da uyku modu farketmiyor, tamamdır 😉

  59. merhaba Göktuğ Bey ben 2 soru sormak istiyorum. ben mac’imi alalı 9 ay oldu yalnız age of your mac kısmında 16 months yazıyor. bu nasıl mümkün olabilir? 2. sorum ise design capacity kısmında %86 yazıyor. 9 aylık bir mac için bu rakam oldukça düşük değil mi sizce de?

  60. Merhabalar;

    Öncelikle harika yazınız için teşekkürler.Size sorum Mac’imizi şarja taktığımızda gücünü direk elektrikten mi yoksa pil aracılığıyla mı alıyor yoksa şarja takıp 100 olunca pil,pilden elektrik geçirimini durduyor mu?

    • Merhaba,

      Okuduğum ve öğrendiğim kadarıyla ben yardımcı olmaya çalışayım.

      1) Bilgisayarı şarja taktığınızda, bilgisayar prizden çalışmaya başlar ve eğer pil %100 değilse aynı zamanda şarj eder.
      2) Bilgisayarın pilden mi yoksa elektrikten mi çalıştığını da sağ üstteki pil simgesine tıklayarak görebilirsiniz.
      3) Bilgisayarı sürekli şarja takılı kullanıyorsanız, pil kendini bir süre sonra %95 gelecek şekilde kullanmaya başkıyor fakat elektriğe takılı olduğu için bu süreç biraz uzun sürüyor, yani şarj düşme hızı direk pilden kullanıyormuşsunuz gibi değil. (Bilgisayarınızı açarken prize takılı olduğu halde pil durumunu %99-98-97-96 yada 95 görürseniz merak etmeyin, bir arıza vb. yoksa sürekli elektrikten kullanımlarda bu normal bir durum).
      4) Bilgisayar prizdeyken %95’e kadar düştüğünde kendini yeniden şarj etmeye başlıyor ve kısa bir süre sonra %100 oluyor. Zaten güç kablosunun ışığının yeşil ya da turuncu olmasından anlayabilirsiniz.
      5) Ve ayda bir bilgisayarınızı yukarıdaki yazıda yazıdığı şekilde kalibre etmeniz önemli, bilgisayarınız ve piliniz daha uzun ömürlü olacaktır.

      Ve bu döngü bu şekilde devam ediyor. Umarım yardımcı olabilmişimdir.

  61. Merhaba. 2010 yılında satın aldığım mid-2010 MBP’yu ayda bir batarya kalibrasyonu yaparak ve genel geçer batarya kullanım önerilerine dikkat ederek kullandım. Çoğu kullanıcının önerdiği “şaşırtmacalı” şekilde kullandım. Bazen enerji seviyesi %80’e düşünce fişe taktım; bazen %40’a, bazen %10’a düşünce taktım. Açıkçası tüm olumlu önerileri uyguladım diyebilirim. Son 1,5 yıldır batarya değeri %87-88 civarında cycle değeri 300 küsürde duruyor.

    2012 yılında satın aldığım MacBook air’i ise işlerin yoğunluğundan ötürü şimdiye dek sadece 3 kez batarya kalibrasyonu yaparak çok yoğun bir şekilde kullandım. Hem sık sık pilin enerjisi %8’lere azalana kadar kullandım; uzun süreler elektriğe bağlı olarak da kullandım. Yine şaşırtmacalı şekilde kullanmaya dikkat ettim. Şu anda batarya kapasitesi %88-90, cylcle değeri 253 olarak görünüyor.

    Şimdi şöyle bir bilgi de var ki, batarya zaten çok yoğun bir şekilde kullanılıyorsa kalibrasyon yapmaya gerek yok. Eğer uzun süreler çoğunlukla elektriğe bağlı olarak kullanıyorsanız kalibrasyonda yarar var.
    Bir de şu bilgi bende çelişki yaratıyor: deniliyor ki sağlıklı pil ömrü için batarya sürekli faaliyette olmalı;bataryayı az kullanmak da onun ömrünü azaltır. Hatta bunun için bilgisayar tamamen kapatılmamalı, kullanılmayacağı zamanlarda kapağı kapatarak bırakmalı ki içindeki enerji tüketim faaliyeti devam etsin. Ancak sürekli böyle yapınca cycle döngüsünü arttırmış ve dolayısıyla bataryanın kapasitesini de tüketmiş oluyoruz. Cycle değeri az mı olsa makbul, çok mu olsa?..

    Velhasıl, ne yaparsak yapalım zamanla batarya kapasitesinin azalmasının önüne geçilmiyor. Kalibrasyon sanki bataryanın gücünü, kapasitesini arttırmaya yarayan bir şeymiş gibi çoğu kullanıcı tarafından yanlış algılanıyor. Ben 2010 model MBP’da her kalibrasyondan sonra batarya kapasitesinin azar azar düştüğünü, uzun süre düştüğü o seviyede kaldığını, sonra ancak çok az bir miktar yukarı çıkabildiğini gözlemledim. Bazı kullanıcıların sahip oldukları bilgisayarlardaki mevcut bataryalar konusunda şanslı olduklarını düşünüyorum… Selamlar.

    • Serdar Bey selamlar,

      Oldukça detaylı yazdığınız için teşekkür ederim. Şöyle bir düzeltme yapmak istiyorum:

      Şöyle bir yorumda bulunmuşsunuz: “sağlıklı pil ömrü için batarya sürekli faaliyette olmalı;bataryayı az kullanmak da onun ömrünü azaltır. Hatta bunun için bilgisayar tamamen kapatılmamalı, kullanılmayacağı zamanlarda kapağı kapatarak bırakmalı ki içindeki enerji tüketim faaliyeti devam etsin.”

      Bu bilginin doğruluğundan şüpheliyim. Zaten yazıda da böyle bir bilgi vermiş değilim.

      Bilgisayar uyku modundayken zaten pil tüketimi oldukça düşük artık. Bu sebeple 30 güne kadar bekleme süresi olabiliyor Mac’lerin.

      Kapatmanız gerektiği zaman ekranı kapatın, ya da bilgisayarı kapatın. Ancak bunu pil ömrü ile ilişkilendirmek pek doğru olmaz.

      Apple’ın önerdiği gibi ayda bir kalibrasyon yapmak yeterli. Ancak cycle sayısını da düşük tutmak öncelik olmalı. Bu sebeple çok sık şarj-deşarj elbette pil ömründen yiyecektir.

  62. Neye göre tam 1 cycle sayiyor pc. Yuzde 100 olup yesile döndüğünde mi? Belki komik olacak ama hep sarjda olduğunda cycle yapmiyor ve ömür bitmiyor mu demek.

  63. merhabalar en son soru bir yıl önce sorulmuş ama ben yinede şansımı denemek istedim benim 2012 late model bir macbook pro bilgisayarım var ve şuan şarj döngüsü 50 de ve coconut %98,6 kapasite veriyor sizin bu 349 şarja %97 yi gördükten sonra bana benim değerim düşük gibi geldi neden kaynaklı olabilir? yada normal mi? ben bilgisayarımı şarjı dolunca şarjdan çekiyor ortalama 3 günde bir de şarj ediyorum bazen yoğun kullanımda günde bir şarj ettiğimde oluyor ama çok nadir

  64. Goktug bey kafam iyice karıştı. Şimdi ben şöyle yapıyorum günde zaten 7-8 saat bilgisayar kullandığım için şarz neredeyse bitiyor. bende akşam şarza takıyorum sabaha kadar full oluyor sonra şarsız kullanıyorum. Şimdi ben şarsız mı kullanayım? yoksa şarzdamı kullanayım sürekli ve ayda bir kalibirasyonmu yapayım? cevaplarsanız çok sevinirim

  65. Merhabalar,
    Dun mac book pro retina satin aldim. Eve gelip power tusuna bastigimda sarjinin tamamen bitmis oldugunu farkettim. Sarja koydum sarj etmeye baslayinca acildi.
    Sonra dil vs seceneklerini ayarlarken kapandi tekrar kendinden. O sekilde sabaha kadar sarjda durdu ve sarj turuncudan yesile döndü, sarjdan aldim.
    Benim sorum sudur ;
    Pilin satin almadan onceki surecte tamamen bitmiş olmasindan dolayi endiselenmeli miyim, pil ömrüne zarar vermiş midir ?

  66. Merhabalar,
    Dun mac book pro retina satin aldim. Eve gelip power tusuna bastigimda sarjinin tamamen bitmis oldugunu farkettim. Sarja koydum sarj etmeye baslayinca acildi.
    Sonra dil vs seceneklerini ayarlarken kapandi tekrar kendinden. O sekilde sabaha kadar sarjda durdu ve sarj turuncudan yesile döndü, sarjdan aldim.
    Benim sorum sudur ;
    Pilin satin almadan onceki surecte tamamen bitmiş olmasindan dolayi endiselenmeli miyim, pil ömrüne zarar vermiş midir ?

  67. merhaba
    benim bir sorunum var samsung leptopumun ekranıylan ilgili şarj fişi takılı iken sorun yok ancak çekerken ekran çok karanlık oluyor çözemedim yardımlarınız için şimdiden teşekürler

  68. Göktuğ Bey Merhabalar,
    Yeni bir MacBook Sahibiyim. O yüzden sitenizden ayrılamıyorum. Cevap verir misiniz bilmiyorum ama yinede sorayım. Günlük kullanımlarda sarjda kalması daha iyi demişsiniz. Peki işimiz bittiğinde gece yatarken prizden çekmek gerekli midir? Örneğin çıkarıp yarın kullanacağımız takmak mı gereklidir yada siz nasıl yapıyorsunuz?

  69. merhaba göktuğ bey ben macimi alalı 4 gün oldu ilk geldiğinde şarjı yarı dolu olduğu için şarj etmedim ama 2 gün sonra tam 18 saat şarj ettim ama macimin yüzdesi çok çabuk düşüyor mesela dakikada yüzde bir ne yapabilirim geri mi göndereyim servise falan

  70. Apple kendi sitesinde bataryası cihazdan ayrılmayan ürünler için kalibrasyona gerek yok ifadesi yer alıyor.Ben mi yanlış anladım acaba? Yardımcı olursanız sevinirim.

    Portables with built-in batteries

    Current Apple portable computer batteries are pre-calibrated and do not require the calibration procedure outlined in this article. These computers use batteries that should be replaced only by an Apple Authorized Service Provider.

    MacBook

    MacBook (13-inch, Late 2009) and later

    MacBook Air

    MacBook Air (all models)

    MacBook Pro

    MacBook Pro with Retina display (all models)

    MacBook Pro (13-inch, Mid 2009) and later

    MacBook Pro (15-inch, Mid 2009) and later

    MacBook Pro (17-inch, Early 2009) and later

    http://support.apple.com/kb/ht1490

  71. merhaba göktuğ bey macbook air 2014 sahibiyim 63 cycle’da %95.1 ömür gösteriyor
    siz yazınızda ‘379 cycle’da %97’ yazmışsınız benım mac’imde sorun mu var acaba sızce garantıye yollamalı mıyım,ayrıca şuan %100 şarjda mac’im ve 4:30 kalan süre gösteriyor üzülüyorum acıkcası yorum yaparsanız bilgilendirirseniz cok sevinirim.

  72. Merhaba bn yeni model bir macbook air aldım sitenizi takip ettiğim için direkt cocunut bateryi yükledim daha önce hiç şarj etmeme rağmen şarj sayısı 2 çıktı bu normal mi acaba

  73. benimki 11ay 82 döngü %92 de kalibrasyon yapıp bir daha kontrol edeceğim bazı pil kalibrasyon bilgilerinde sistemde pille ilgili bir dosyayı silmemizi öneriyorlar kayıtları sıfırlamak için 71506593

  74. Hocam merhabalar, yazılarınızı dikkatli ve özenli bir şekilde okuduktan sonra bugün itibariyle Mediamarktan bir Macbook Pro 13 inç aldım. Fakat yazınızın sonunda vermiş olduğunuz programı yükledikten sonra cihazımın yaşına baktığımda 214 day diye bir ibare görüyorum. Cihazımı bugün aldım ama 214 yazıyor sizce cihazımı geri götürmeli miyim?

  75. Benim bi pc bilgisayarım vardı daha mac e geçmemiştim. Pili devamlı şarj makinesine bağlı tutuyordum çıkartmadan. Sonra 10 dk şarj tutar hale gelmişti pil de bozulmuştu. O bilgisayarı satıp bunu aldığımdan beri tetikteyim şarj cihazının rengi yeşile döndüğü anda çekiyorum pille kullanıyorum 😀

  76. Merhaba Göktuğ Bey,

    Bilgisayarın pili şişip resmen patladığı için yeni batarya almam gerekiyordu. İkinci el orjinal temiz bir batarya buldum ve onu satın aldım, ki zaten pek sıfır da bulunamıyor. Geri de verebilirim kendisini birkaç gün kullanıp. Bu aldığım ikinci el bataryayı taktım, Coconut’ta kapasite %78’de, cycle 184. Ne diyorsunuz, fena değil sanki? Yoksa geri verip iki katı para verip sıfırını mı alayım dersiniz?

    İyi çalışmalar.

  77. Dediklerinizi aynen yapıyorum ve genellikle hep çok iyiydi pil durumum ama son iki ayda kalibrasyon yaptıktan sonra pilimde düşme oldu, bunun nedeni nedir acaba biliyor musunuz? Acaba kalibrasyon yapmasamıydım diye düşündüm çünkü önceki hali daha yüksekti. Sizin de başınıza geldi mi cevabınızı bekliyorum.

  78. Ya ben mac imi alalımdaha aylar oldu şarjı iki saat gidiyor şimdi bu kalibre işini ne sıklıkla yapıyım şarj tamamen dolduktan sonra iki saat saha tutup daha sonra çıkarıp pil tene kadar kullanıp kendi kendine kapandıktan sonra 1-2. saat öyle bırakıp tekrar mı şarj ediyim yani

  79. Macbook’umun orjinal şarj kapasitesi 6600 olmasına rağmen Sistem Raporu’ndaki Güç bölümünden şu anki şarj kapasitemin 6800 olması beni şaşırttı. Acaba normal mi? Battery Health adlı uygulamada da “Health: 103%” olarak gösteriyor. Yardımcı olursanız çok memnun olurum.

    Teşekkürler…

  80. Macbook Pro’mu şarja taktığımda Magsafe ışığı yanmıyor ve adaptör bilgisayara elektrik vermesine rağmen bataryayı şarj etmiyor. Problem adaptörden de değil. Arkadaşımın adaptöründen denedim onda da aynı sorun oluyor. Yardımcı olursanız sevinirim.

    Teşekkürler…

  81. Göktuğ bey kalibrasyon için magesafe üzerindeki turuncu ışık yeşile döndükten sonra 2 saat o şekilde kalmasını söylemişsiniz ancak aşağıdaki yorumlardada Turuncu ışık yeşile döndükten sonra beklemenize gerek yok 🙂 şeklinde söylemişsiniz kalibrasyon için hangisini yapmalıyız ? 2 ay önce aldığım macbook pro m 39 cycles var ve şuan kapasitesi %100 sürekli doldur boşalt olarak kullanıyorum sizce bu kullanım doğru mu

  82. merhabalar, macbook air early 2015 kullanıcısıyım. kalibrasyon esnasında şarjı sonuna kadar tüketiniz kısmı için bir şey soracağım. ben uzun süre kullanmıyorum ancak 3-4 günde bitirebiliyorum. bitirme esnasında kapatıp açmak, bir kaç gün sürmesi kalibrasyona engel olur mu?

  83. Merhaba. Kalibrasyon için değil de, normal kullanımda şarj ederken %100 dolum seviyesine ulaşmadan, misal doluluk %75 iken, fişten çıkarıp kullandığımızda bataryaya zarar veren bir kullanım mı oluyor? Elektriğe her bağlantı olduğunda %100 şarj mı olmalı? Çünkü bazen %100 dolum olmadan elektrikten çıkartmak zorunda da kalabiliyoruz. Teşekkür ederim.

  84. mid 2009 pro yarın alacağım şarjını merak ediyorum? verdiğiniz programı kullanacağım…birde laptoplar hala duruyorsa şarj kapasitelerinin şu anlık fotoğraflarını koyarmısınız? 🙂

  85. Göktuğ Bey merhaba,

    Siteniz için çok teşekkür ediyorum. Çok bilgilendirici. 6 sene MacBook (13 inch, Mid. 2009) kullandıktan sonra Kasım ayında MacBook Pro (Retina, 13 inch, early 2015) aldım. Dün ilk kez kalibrasyon yaptım. Bununla ilgili iki sorum var: 1. Bütün direktiflerinizi uygulayarak kalibrasyonu yapmaya çalıştım. Ancak ikinci aşama (pili bitene kadar kullanıyoruz) birkaç gün sürdü. Bu bir sorun olur mu? 2. Kalibrasyondan sonra bugün pili tam dolu MacBook’u dışarıda şarja takılı olmadan 3 saat kadar kullandım ve şarj %84’e indi. Bu beni çok şaşırttı ve endişelendirdi, çünkü önceki kullanımlarımda pilin %100’den %99’a inmesi neredeyse bir saatte gerçekleşiyordu. Kalibrasyonu yapmamam mı gerekiyordu, yanlış mı yaptım, gereksiz evham mı yapıyorum? Yaklaşık bir aylık süre zarfında “18 cycle count” olmuş.

    Dışarıya çıktığımda kabloyu götürmüyorum. Pil gün boyu idare ediyor. Evde pilin bitmesini beklemeden (%20 bile olmadan) şarja takıyorum. Gün boyu dışarıda olduğumda da gün içinde eğer Mac’i kullanmayacaksam kolay açılıp kapandığı için kapatıyorum. Pili gereksiz yere harcamayayım diye uyku moduna almıyorum. Böyle günde 1-2 kez açıp kapatmayı daha mı zararlı bulursunuz?

    Yanıtlayabilirseniz çok memnun olurum. Teşekkürler.

  86. Göktuğ Bey merhaba,

    Siteniz için çok teşekkür ediyorum. Çok bilgilendirici. 6 sene MacBook (13 inch, Mid. 2009) kullandıktan sonra Kasım ayında MacBook Pro (Retina, 13 inch, early 2015) aldım. Dün ilk kez kalibrasyon yaptım. Bununla ilgili iki sorum var: 1. Bütün direktiflerinizi uygulayarak kalibrasyonu yapmaya çalıştım. Ancak ikinci aşama (pili bitene kadar kullanıyoruz) birkaç gün sürdü. Bu bir sorun olur mu? 2. Kalibrasyondan sonra bugün pili tam dolu MacBook’u dışarıda şarja takılı olmadan 3 saat kadar kullandım ve şarj %84’e indi. Bu beni çok şaşırttı ve endişelendirdi, çünkü önceki kullanımlarımda pilin %100’den %99’a inmesi neredeyse bir saatte gerçekleşiyordu. Kalibrasyonu yapmamam mı gerekiyordu, yanlış mı yaptım, gereksiz evham mı yapıyorum? Yaklaşık bir aylık süre zarfında “18 cycle count” olmuş.

    Dışarıya çıktığımda kabloyu götürmüyorum. Pil gün boyu idare ediyor. Evde pilin bitmesini beklemeden (%20 bile olmadan) şarja takıyorum. Gün boyu dışarıda olduğumda da gün içinde eğer Mac’i kullanmayacaksam kolay açılıp kapandığı için kapatıyorum. Pili gereksiz yere harcamayayım diye uyku moduna almıyorum. Böyle günde 1-2 kez açıp kapatmayı daha mı zararlı bulursunuz?

    Yanıtlayabilirseniz çok memnun olurum. Teşekkürler.

  87. Göktuğ Bey merhaba,
    Öncelikle yazılarınız için teşekkürler, macbookumu (13 inç Macbook Pro-Retina mid 2014) aldığım ilk günden beri bana çok faydalı oldular.
    Pil ömrü yazınızda bahsettiğiniz programı yükledim. 133 cycle yapmışım ve pil kapasitem %96,3’e düşmüş.
    Sizin ve diğer kullanıcıların verileriyle karşılaştırdığımda, 133 cycle için kapasitenin olması gerekenden fazla düştüğü izlenimine kapıldım. Ne önerirsiniz? Teşekkür ederim.

    • Hiç kafanıza takmayın derim Murat Bey. 🙂 Bir günde veya birkaç seferlik kötü kullanımla ne bataryanız kötüleşir ne de iyileşir.

      Ben hala 2012’de aldığım 11″ MacBook Air ile mutluyum. Pil ömrü biraz azalmış olsa bile gayet tatminkar… 🙂

  88. Merhaba Göktuğ Bey,
    kalibrasyon ile ilgili emin olamadığım konu şu: ”Macbookumuzu pili bitene kadar kullanıyoruz” derken -pilin tamamen bitmesini bekliyor muyuz?-
    yani macbookum şuan yaklaşık 12 saat açık durumda kalabilir. bu esnada macbooku uyku moduna geçmeden kapatıp açmak, kalibrasyon uygulamasını etkisiz hale getirir mi? yoksa 12 saat beklemem mi sağlıklı olacaktır?

    • Kalibrasyon ile ilgili en başta kabul edilmesi gereken gerçek, ne yaparsanız yapın bir sarf malzemesi olan pilin enerji kapasitesinin aydan aya azalmasının önüne geçilememesidir. Bilgisayarlarımız, telefonlarımız eskimek “ZORUNDA”. İlk başta bir heves belirli periyodlarla özene bezene yaptığınız kalibrasyon işlemini bir süre sonra zaten umursamamaya başlayacaksınız ya da buna zamanınız elvermeyecek. O yüzden: “takmayın” 🙂 mümkün olduğunca bilgisayarı elektrikte ve pili dengeli kullanmaya çalışın, derim.

  89. Merhabalar, macbook air mid 2011 sahibiyim. Son zamanlarda sarjım %46 dan fazla dolmuyor. Dediğiniz uygulamayı indirdim ve resimde görebileceğiniz bir durumda şu an. Sizce servise götürüp pil değişimini sağlamalı mıyım? Pek anlayamadım programdaki göstergelerden. Teşekkür ederim! 🙂

  90. Merhaba.Yazınızı okudum ve bana çok faydalı oldu.Ama aklıma bir şey takıldı.Bahsettiğiniz coconutBattery programını indirdim.Uygulamadaki Age kısmında 206 days yazıyor fakat ben daha Mac’imle bir haftayı devirmedim.Acaba orada yazan üretiminden bu yana geçen süre olabilir mi?

  91. 5 yıl sonra bile faydalanabileceğimiz bilgiler için çok teşekkürler 🙂
    Pil ömrü konusunda hassas davranmaya çalışıyorum hatta iş dışında kullanmamaya çalışıyorum laptopu; ama kalibrasyon kısmını daha önce duymamıştım hiç. Kaç aydır kullanıyorum yanlışlıkla yaptığım zamanlar oldu bir kaç kez bu defa bilerek yapayım 🙂 ve şu coconut uygulamasını da indiriyorum hemen 🙂
    Çok teşekkürler tekrarlan bilgilendirme için.

    ama o baterinin %97 kısmını nerden buldunuz onu anlamadığım power’da da baktığım halde ?

    5 aylık olmasına rağmen design capasity’i kendisine oranlayınca 94 çıktı :S

    • Rica ederim, asıl ben teşekkür ederim. 🙂 %94 çıkması sizi üzmesin, piller sıcaklıktan bile etkilenebiliyorlar. Buradaki değerler bazen çok iyi, bazen çok kötü görünebiliyor. Bu sebeple kesin yargılara varmaya gerek yok.

      Genel olarak bir fikir almak için kullanmak en iyisi aslında.

  92. Merhaba Göktuğ bey
    Bir sorum olacak. Macbook Pro – mid 2012 bilgisayarımın 4 yıllık pili geçende ”Servis status” yazısı çıkınca değiştirdim ama yeni pil yerine 2. el çıkma pil almıştım şu an ki ”cycle” ı 1081 ve ”Recplace Now” uyarısı çıkıyor. Tabii ki pil şu an çalışmıyor.
    Sorum; ”Cycle Count” ı resetleme olanağı var mıdır?
    Teşekkürler

  93. Merhabalar macbook pro 13″ retina early 2015 sahibiyim yaklaşık 10 aydır kullanıyorum ve cycle’ım 41. Gösterdiğiniz app de pil %97 gösteriyor. Şu ana kadar 8-7 kere kalibre ettim. Coğunlukla şarj takılıyken kullanmaya çalışıyordum. Bu durumdan dolayı mı pil %3 düştü. Bir de pil göstergesinde kaç saatlik şarjın kaldığını göstermiyor bunu nasıl yapabilirim. (macOs sierra kullanıyorum).

    Teşekkürler.

  94. Verdiginiz bilgiler icin tesekkur ederim. Benim kafam birseye takildi:
    – Cycle sayisini arttirmamak icin prize takili birakiyoruz dogrumu ?
    – Pil sarji %100`e ulastiginda prizden cikartmiyoruz dogrumu ?
    – Gunluk kullanimda genelde arabada-yanimda oluyor, evden ise, isten eve goturup getiriyorum, bu durumda ofisten cikarken prizden cekip, eve girdigimde kullanicaksam prize takmami mi oneriyorsunuz ? Yani eve geldigimde calistirsamda, calistirmasamda pile takmam gerekiyormu ?
    – Kalibrasyon olayinda sikinti yasarmiyim yani yukarida da dedigim gibi ofise gelip prize taksam, ofisten cikarken prizden ceksem (dogal olarak hep %100 olucak sarj) kisaca her actigimda prize takip ayda 1 kez kalibrasyon yaptigimda sorun olurmu ?

    Tesekkurler

  95. Merhabalar,

    Verdiğiniz tüm bilgiler için teşekkürler. Geçen sene bir macbook pro satın aldım, çok sık bilgisayar kullanamıyorum gün boyu işte olduğumdan. Şimdiye kadar sadece 18 cycle yapmışım ama pil kapasitesi yüzde 95 görünüyor şimdiden. Kesinlikle şarjda kullanmıyorum, ekran ışığını hep en kısıkta tutuyorum, gereksiz hiçbir uygulamayı açık bırakmıyorum. Acaba pilde bir sorun olabilir mi yoksa bu durum normal mi?

  96. Göktuğ Bey benim macbook pro şarjdayken kullanırsam prize takılı dolmuyor şeklinde uyarı veriyor ve şarjım giderek bitiyor. Sizce problem batarya da mı yoksa şarj aletinde mi?

  97. Merhaba ben MacBook Pro aldım 2017 eylül ayında, kalibrasyon bunun ne demek olduğunu hayla tam olarak anlamadım yorumları okuyorum ama hayla o kalibrasyon neden ve nasıl yapılacağını anlamadım

  98. Merhaba ben de MacBook Pro’mu 1 haftadır kullanıyorum. Güç adaptörümde herhangi bir ışık göremiyorum bunun nedeni ne olabilir ? Ve bilgisayarımın şarj olup olmadığını anlamam için bilgisayarımı açmam gerekiyor.
    Bir kaç gün öncede gün boyunca şarjda kullanıyordum önce ısınmaya başladı ve sıcak hava üflemeye başladı ben de şarjdan çıkardım ve kapattım iki saat sonra açıp kullandığımdaysa şarjının çok hızlı gittiğine şahit oldum.
    Aldığım mağazadaki görevli ise kesinlikle prize takılı kullanmamamı telefon kullanımı gibi şarjı doldukça prizden çıkarmamı söyledi.
    Şarj kablosun bilgisayara ve adaptöre taktığım tarafının değişmesinin bir önemi var mıdır?
    Şimdi ne yapmam gerekiyor sizce ????

  99. Bu içeriğe güncelleme gelmedi mi hiç? Ekran görüntüleri de çok eskide kalmış, biraz out of date hissettiriyor. 10 senede şarjlarla ilgili değişiklik de olmuştur sanki. Olmadıysa da 2020 güncelemesi paragrafı eklenebilir en başa.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz